Make b e a u t i f u l

Opwekking 2018: Myrjam – Tav

Op opwekking 2018 sprak Myrjam over de letter Tav in de bijbel en haar reis ernaar toe. Dit is haar verhaal:

Ik wil jullie graag iets vertellen over mijn bijbel Journal reis. Tot een jaar geleden wist ik helemaal niet wat bijbel Journaling was. Ik kwam het tegen bij een cursus handlettering en dacht HUH bijbel Journaling WAT IS DAT???

Ik hou echt enorm veel van de bijbel dus toen ik er achter kwam wat het was was ik meteen om. Ik ben niet zo’n enorme bijbel journal junk als Charlotte (ik ben meer van de vezels en garens handwerken) maar op zijn tijd doe ik ook een entry…

Ik hield echter niet mijn hele leven zo veel van de bijbel, dat is pas sinds in jaar of 6. Ik wil jullie graag wat meer vertellen over mijn reis terug naar de bijbel. Ik ben mijn hele leven al Christen, maar vroeger las ik nooit in de bijbel. Ik vond het te moeilijk en het stond mij tegen. Toen zei ik als de Nieuwe Bijbel vertaling uit komt zal ik wel in de bijbel gaan lezen…

Maar dat deed ik niet.

Totdat ik een soort van persoonlijke opwekking in mijn geloofsleven begon een jaar of 6 geleden, pas toen begon ik echt de bijbel te lezen en vond ik een nieuwe verdieping wat mij terug bracht bij de bijbel

Ik had niet zo veel met de bijbel, ik denk omdat ik het niet goed kon begrijpen. Ik ben opgegroeid in een omgeving waarin mij verteld werd dat het nieuwe testament het belangrijkste is en het oude testament er eigenlijk niet meer zo toe doet. God deed het anders toen, dan nu dus concentreer je maar op de wijsheden van het nieuwe testament. Maar als ik het nieuwe testament las dan kon ik het ten diepste niet goed begrijpen. Ik vond Jezus maar…. En Paulus kon ik al helemaal niks mee…Ik besef nu dat dat kwam omdat ik het grotere plaatje niet begreep, omdat ik eigenlijk maar de helft van de bijbel las (niet eens de helft nieuwe testament is maar ’n kwart of een vijfde van de hele bijbel) Tot die ontdekking kwam ik onder andere toen het boek ‘Wake Up’ las waarin iets uitgelegd wordt over de letters Alev Tav. Alev is de eerste letter in het Hebreeuwse alfabet en Tav is de laatste letter.

Tav

Deze twee letters komen als combinatie, als woord, voor in de oud Hebreeuwse bijbel, maar rabbijnen weten niet goed wat ze aan moeten met deze letters. Ze komen niet voor in een grammaticaal logisch verband. Al in het begin van de bijbel komt het woord voor wat uitgesproken wordt als ET.

Dit is de eerste zin in de bijbel:

Je ziet dat de letters alev tav niet vertaald zijn…

Zo komen deze letters dus best vaak voor in het oude testament en een aantal rabbijnen zijn er over eens geworden dat deze letters gebruikt worden om cruciale context te benadrukken. Één soort van dik gedrukt, of hoofd letters DIT IS BELANGRIJK. De rabbijnen noemen het ook de hand van almachtige.

Een hele mooie plek waar het gewicht de belangrijkheid van alev tav helder wordt is in het verhaal van Ruth. Ik hoop dat jullie het verhaal kennen en zo niet lees het dan zeker een keer, het voert te ver om het hier helemaal te vertellen, maar Ruth is dus de Groot oma van Koning David. In het Boek Ruth komt de naam Ruth 12 keer voor. De eerste 10 keer zonder de alev tav in het Hebreeuws, maar de laatste twee keer staat Alev Tav voor haar naam en dit is vanaf het moment dat Boaz als haar losser optreed en met  haar trouwt… er is iets veranderd bij Ruth haar naam is van nu af aan dikgedrukt door de hand van de almachtige… Boaz is haar losser en haar verlosser.

Leuk, maar wat is de link met het nieuwe testament?

In het laatste hoofdstuk van Openbaring zegt Jezus tegen Johannes:

Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde, de Eerste en de Laatste.

Zoals jullie vast allemaal weten is Alfa de eerste letter van het griekse alfabet en Omega de laatste. Het nieuwe testament is voornamelijk in het Grieks vertaald/ opgeschreven. Maar denk je dat Jezus of Johannes Grieks spraken met elkaar? Ik zelf denk het niet en mensen zijn het er over het algemeen wel over eens Jezus die tijd Aramees of Hebreeuws met zijn discipelen moet hebben gesproken. (Aramees lijkt erg veel op Hebreeuws) in beide gevallen zou Jezus dan niet gezegd hebben: Ik ben de Alpha en de Omega, maar ik ben de Alev en de Tav.

Toen ging viel er een kwartje bij mij… Eigenlijk niet echt een kwartje maar een bom.

Jezus is de AlevTav, Jezus is het begin en de voleinding. Hij staat in al in de eerste zin van de bijbel en in het eind van de bijbel.

Ik ging de bijbel als geheel lezen en zag de hand van de Almachtige, ik zag de Messias, ik zag Jezus, Yeshua als rode draad door de hele bijbel heen en ik besefte dat het klopte. Zo is Boaz als Losser een vooraf schaduw van Jezus. Het klopt gewoon. God is dezelfde door de hele bijbel heen. Het oude testament is niet voorbij en afgedaan weg gedaan, over en uit, maar het is het eerste testament, het begin, de basis. Het tweede testament is het vernieuwde verbond dat Jezus gesloten heeft. God/ Jezus is het alles begon, hij is de Alev en Jezus heeft vervuld wat altijd al het plan geweest was. God is niet ineens anders gaan doen in het nieuwe testament. Zijn onderwijs, Zijn wetten zijn dezelfde gebleven 6000 jaar lang in het eerste en tweede verbond en elke Jota (Jota is het kleinste lettertje in de van het Hebreeuwse alfabet) en Tittel zal van kracht blijven zoals Jezus zei. Hierdoor is een schat aan wijsheid en informatie voor mij opengegaan, waarvan ik nog maar aan het begin sta om die te ontdekken en het zo’n enorm avontuur. Ik ben het nieuwe testament gaan begrijpen, ik ben Jezus gaan begrijpen en zelfs iets van Paulus. Het mooie is dat ik nog maar aan het begin sta van dit avontuur want ik weet dat ik nog veel dieper kan gaan en dat er veel meer te ontdekken valt.

Zo heb ik het verwerkt:

Ik heb de Alev Tav letters verwerkt in mijn bijbel bij het verhaal van Ruth. Ik gebruik ‘de message’ vertaling als journal bijbel en deze versie heeft prachtige voorgetekende plaatjes die ik kan inkleuren ik ben zelf niet zo goed in tekenen en voldoende plek zonder plaatjes waar ik lekker los kan gaan. Ik vind het mooi om deze tekstueel creatieve bijbel ook visueel creative ‘art’ te kunnen maken

Ik heb deze Alev Tav verwerkt met speciale lijm, die plakkend blijft en heb daar vervolgens folie op verwerkt. Dit is een folie die een bijna vloeibaar uitziend laagje goud achter laat. Ik heb deze techniek nu al heel vaak gebruikt in mijn bijbel, hij blijft favoriet. De materialen vind je hier!

Hier zie je een plaatje wat ik in openbaring heb gemaakt in de Sestra Reis bijbel. Het gaat over het nieuwe Jeruzalem ook in openbaring en ik heb een afbeelding geplakt van de huidige klaagmuur en die met dezelfde techniek bekleed met Goud. Zo geloof ik dat God alles nieuw zal maken. Het oude niet weg doen, maar vernieuwen en bedekken met goud.

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.